Logo

Kevät tuli

87 11 56 N 76 17 17 W

Tänään oli reissun tähän asti paras keli. Aurinko paistoi koko yön ja jatkoi päivän ilman pilvenhattaraa. Aamun ensimmäisellä legillä lähtivät kuoritakit ahkioon ja porukka hiihteli Sastan väliasuissa. Ensimmäinen ilo loppui lyhyeen kun heti tuli avoin railo vastaan. Ei auttanut kuin yhden uida lossinaru yli, ja loput lossattiin ahkioilla perässä. Tämän jälkeen tulleet railot olivat onneksi yli hiihdettäviä, ja päivä saatiin maaston puolesta hiihtää rauhassa. Lopputuloksena saatiin 87 asteen ylitys ja päiväennätystä sivuava tulos 28,4 km. Kaupan päälle tuli kasvoihin hyvä rusketus.

Jotkut ovat ihmetelleet minkä vuoksi noudon takarajamme on niin ehdoton, vaikka meillä on kiire ehtiä pohjoisnavalle ajoissa. Tähän on kaksi syytä:

1. Kanadan puolelta operoiva lentoyhtiö Kenn Borek ei sopimuksissaan takaa noutoa huhtikuun jälkeen. Venäläiset taas sulkevat noutoon tarvittavan jäällä olevan tutkimusasema Barneon 29.4, jolloin sieltä lähtevät viimeiset lennot kohti Huippuvuoria.
2. Edellisestä johtuen on ruokamme ja polttoaineemme laskettu juuri tuon 29.4 takarajan mukaisesti.

Niinpä ainakin tämänhetkisen tiedon mukaan noutopäivämme on 29.4. Siihen mennessä tämä konkkaronkka siirtää itsensä ja varusteensa pohjoisnavalle.

Retkikunnalla kaikki hyvin.

***********

Vår i luften

I dag hade vi resans hittills bästa väder. Solen sken hela natten och fortsatte på dagen från en klarblå himmel. På dagens första leg kastade vi skaljackorna i pulkorna och vi skidade iklädda Sastas undertröja. Den glädjen varade inte länge, för vi kom till en råk. Det fanns ingen annan råd än att en av oss simmade över med en tross och så skeppade vi pulkor och män över till andra sidan. Alla andra råkar vi kom till kunde vi till all lycka skida över. Vi korsade den 87 breddgraden och tangerade gårdagens dagsrekord med 28,4 km. Och så fick vi alla vackert brun färg i ansiktet.

En del har förundrat sig över varför vi har så snäv tidtabell. Det har att göra med att vi skall hämtas med helikopter eller flyg från polen:

1. I kontraktet med det kanadensiska flygbolaget Kenn Borek står att de inte kan garantera att de kan hamta oss efter april. Ryssarna å sin sida har en isbas som heter Barneo, och därifrån kan de flyga till polen med helikopter. Men basen stänger i april och det sista flyget därifrån till Spetsbergen går den 29.4.

2. Till följd av detta har vi beräknat vår mat och bränsle till den 29.4.

Enligt den information vi nu har skall vi alltså hämtas från polen den 29.4. Nu är det upp till oss att få oss dit upp i tid.

Expeditionen allt väl.